Język:
PL EN
Waluta:
0

Czy wjedziesz do Strefy Czystego Transportu Samochodem z LPG?

Andrzej Siedlik
30286
« powrót

Od wielu lat oczekuje się zmian związanych z ruchem samochodowym w wielkich miastach. Naciski na rządzących, składają mieszkańcy, ekolodzy i organizację pozarządowe. Pierwszym krokiem, który miał zmniejszyć ruch na drogach w centrach miast były strefy płatnego parkowania. Jednak okazały się one jedyne doskonałym źródłem zarobki i przeniosły się z centrum w dalsze regiony. Od dłuższego czasu proponuje się rozwiązanie powiązania emisji spalin z możliwością wjazdów do określonych stref w mieście określanych jako Strefy Czystego Transportu. Jak te przepisy dotkną kierowców poruszających się samochodami wyposażonymi w instalację gazową? O aktualnych informacjach przeczytasz w dalszej części wpisu. 

Czym są Strefy Czystego Transportu?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szykuje nowelizację ustawy o elektromobilności. W jej zapisach możemy znaleźć szereg informacji dotyczących stref czystego transportu. Ale czym one właściwie są? Najprościej rzecz ujmując, są te wyznaczone przez samorządy fragmenty miasta, po których mogą poruszać się pojazdy spełniające określone wymogi. Wymogi te dotyczą ilości spalin generowanych przez pojazdy. Strefy podzielone zostaną na 5 stref (czerwona, pomarańczowa, żółta, niebieska i zielona). 

Po wejściu nowej ustawy miasta liczące ponad 100 tysięcy mieszkańców będą miały możliwość wprowadzenia stref czystego transportu na swoim terenie. Przez pewien czas w ustawie widniała informacja o obowiązku wprowadzania takich stref, jednak przepis został złagodzony. Jest to duża zmiana, bo dotyczy aż 37 największych miast w Polsce. 

W zapisach ustawy widnieje również zapis że jeśli Główny inspektorat Ochrony Środowiska stwierdzi przekroczenie dopuszczalnych norm NO2 w powietrzu, to w ciągu 12 miesięcy włodarze miasta będą zmuszeni do stworzenia takich stref. 

Strefa Czystego Transportu a LPG

O ile sam pomysł ograniczenia smogu w miastach jest słuszny, ponieważ według wyliczeń aż w 70% polskich miast dochodzi do przekroczenia norm jakości powietrza. To szykowane zmiany niestety dość mocno odczują kierowcy prowadzący samochody z instalacją LPG. O ile w początkowych projektach ustawy samochody z instalacją LPG, miały mieć możliwość wjazdów do stref, to w najnowszej wersji taką możliwość straciły. Spotkało się to ze zdziwieniem branży, której część próbowała wpłynąć na zmianę decyzji. Niestety na tę chwilę bezskutecznie. Strefy nie dotyczą jednak mieszkańców rejonów objętych ograniczeniami. Jednak jak szacują eksperci, to właśnie oni generują większość ruchu samochodowego w tych strefach. Czy nie jest to więc jedynie walka pozorna? Dlaczego samochody napędzane LPG i gazem ziemnym stawiane są na równi ze starymi dieslami, które dzięki niskiej cenie zalewają nasz kraj? Niestety na te pytania trudno szukać odpowiedzi, wśród osób odpowiedzialnych za kształt ustawy. 

Płatny wjazd do SCT?

Ustawodawca przewidział również opłaty za sam wjazd do strefy, które zasilą lokalny samorząd. W przypadku opłaty jednorazowej kwota ta będzie ustalana przez władze lokalne, jednak nie może przekroczyć 2,50 zł za godzinę oraz 500 złotych w przypadku opłaty abonamentowej. Dla łamiących przepisy ustawodawca przewidział również mandaty w kwocie 500 złotych. Wycieczka samochodem niespełniającym norm będzie więc kosztownym wydatkiem. Samochody mają posiadać specjalne nalepki, które pozwolą w łatwy sposób określić spełniane przez nie normy. Przejrzysta kwalifikacja i identyfikacja pojazdów – może być zapewniona poprzez wprowadzenie systemu nalepek, których kolor odpowiadałby klasom stref. Koszt takiej nalepki ma wynosić 5 złotych i zasilić budżet Państwa. 

 Ustawodawca dał jednak gminom duże możliwości w kwestii uprawnień dla mieszkańców i przedsiębiorców działających w obrębie strefy:

 “W zakresie tym mieści się kwestia uprawnienia mieszkańców lub przedsiębiorców działających na terenie strefy do wjazdu niezależnie od posiadanego pojazdu. Gmina może podjąć także decyzję w zakresie dopuszczenia do wjazdu pojazdów spełniających określoną normę emisji spalin”. 

Czy dojdzie więc do wyboru różnych rozwiązań w zależności od włodarzy danego miasta? Na odpowiedź na to pytanie przyjdzie nam jeszcze jednak poczekać. 

Podsumowanie

Resort swoimi działaniami chce zwiększyć udział samochodów elektrycznych oraz tych z napędzanych alternatywnymi źródłami energii na polskich drogach. Sam projekt ustawy w zamierzeniu ma spełniać oczekiwania społeczne. Jednak czy wyłączenie z ruchu w strefach czystego transportu samochodów z instalacją LPG, które stanowią niemal 10% wszystkich pojazdów, jest rozwiązaniem dobrym? O ile wpływ samochodów z silnikami diesla niespełniających norm EURO jest zasadny, to wykreślenie samochodów z LPG był wielkim zaskoczeniem dla organizacji branżowych.

4.2 / 5 (139)
« powrót

Używamy plików cookie

Na naszej stronie używamy ciasteczek, dzięki czemu jest ona dla Ciebie bardziej przyjazna i niezawodna. Korzystamy także z narzędzi analitycznych w celach statystycznych i marketingowych, aby dopasować treść reklam do Twoich potrzeb i zainteresowań. Twoja prywatność jest dla nas ważna. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.

Copyright © 2013-2024 P.H.U. LPG AUTO GAZ
X
Niestety jesteśmy poza biurem.
Chcesz, abyśmy oddzwonili do Ciebie,
kiedy wrócimy do pracy?
Podaj swój numer telefonu
23 klientów dzisiaj zamówiło rozmowę z nami.
Twój numer telefonu nie będzie wykorzystany w celach marketingowych.
Tylko oddzwonimy.